Interview Arox over snel orderpicken zonder fouten

Interview Arox over snel orderpicken zonder fouten

Arox Logistics IT is geïnterviewd door het vakblad logistiek. De smart glass in de logistieke sector is met een opmars bezig. Daar voegt de slimme bril efficiëntie, gemak en tijdbesparing toe aan verschillende logistieke processen.

SNEL ORDERPICKEN ZONDER FOUTEN MET SMART GLASS

 

Hoewel de Google Glass voor consumenten geen onverdeeld succes is gebleken, is de smart glass in de logistieke sector met een opmars bezig. Daar voegt de slimme bril efficiëntie, gemak en tijdbesparing toe aan verschillende logistieke processen. Deze voordelen heeft André Friederich, directeur van Green Logistics in Groningen, in een proef met de bril in zijn opslagfaciliteit kunnen ervaren.

“Met zo’n bril op je neus heb je je handen vrij om orders te kunnen picken. Je hebt geen lijst meer in je handen en je hoeft het product ook niet aan te vinken. Dit levert een flinke tijdswinst op en daar is het ons eigenlijk allemaal om te doen.” Met deze woorden verwoordt Friederich de belangrijkste reden om smart glasses in zijn bedrijf te gebruiken. Green Logistics Groningen is een opslag- en vervoersbedrijf dat alle handelingen verricht die nodig zijn om bestellingen vanuit de opslagvoorziening bij het juiste eindpunt te krijgen

Fiscale ondersteuning

Friederichs orderpickers gebruikten de bril het afgelopen jaar in een pilot. Hij werd betrokken bij deze proef, doordat hij voor een ander project al kennis had gemaakt met Arno Bruining, directeur van Arox. Dit bedrijf heeft software ontwikkeld waardoor de smart glass speciaal voor magazijnen te gebruiken is. Om deze software ontwikkeld waardoor de smart glass speciaal voor magazijnen te gebruiken is. Om deze software te ontwikkelen heeft Arox gebruik gemaakt van WBSO, een fiscale ondersteuning van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland voor het ontwikkelen van nieuwe technologie. De proef is financieel mogelijk gemaakt door Arox. Green Logistics stelde medewerkers beschikbaar en leverde waardevolle informatie over de processen waarbij de smart glass ingezet werd.

 

smartglasses

 

Smart watch

Hoe werkt het precies? Door de bril ziet de medewerker waar hij welk artikel moet pakken. De bril scant bovendien automatisch het artikel. Om de interactie tussen gebruiker en de slimme bril nog effectiever te maken, wordt gebruik gemaakt van een smart watch, waarop de gebruiker kan aangeven hoeveel stuks verzameld zijn. Bruining legt uit waarom het gebruik van het slimme horloge van toegevoegde waarde is. Ïn bepaalde processen is het noodzakelijk om response te kunnen geven. Stel: je moet drie stuks pakken en er liggen er nog maar twee. De bril heeft geen toetsenbord om dit in te geven, vandaar dat wij hier gebruik maken van de smart watch. Hierop bevestig je, of kun je het gepickte aantal eenvoudig aanpassen. Er zijn ook beperkingen, die vooral zitten in de hardware van de smart glass, stelt Bruining. “Niet iedereen vindt de bril prettig om te dragen. Daarnaast is de hardware niet toereikend om feilloos te opereren in industriële omgevingen. Dat hebben we dankzij de proef verbeterd door het camera-algoritme opnieuw op te bouwen om goed om te kunnen gaan met wisselende lichthelderheid, en zijn er goede services ontwikkeld waardoor de rekenkracht niet op de smart glasses plaatsvindt maar op de server.” Bovendien is hij niet voor elk proces in het opslagcentrum te gebruiken en kan hij de scanner niet volledig vervangen.

Vrijwel foutloos

Maar de voordelen bij het gebruik zijn veel talrijker, legt de directeur van Arox uit. “Je hebt altijd de noodzakelijke informatie voorhanden. Bovendien neemt de veiligheid toe bij het bedienen van machines, doordat je beide handen aan het stuur kunt houden. Maar misschien nog wel veel belangrijker is dat de kans op fouten in het orderpickproces naar bijna nul daalt. Pak je iets verkeerds, dan krijg je gewoon een rood kruis geprojecteerd. Fouten kosten vaak veel tijd en geld. Een verkeerd gepickt en geleverd product moet namelijk weer retour worden gedaald, weer in voorraad gezet worden en vervolgens moet het goede product weer gepickt en verstuurd worden. Voor de eindklant betekend dat frustratie en lang wachten.”

Lage investering

Friederick heeft tijdens de proef ervaren dat het inderdaad eenvoudig is om met een slimme bril te werken. “De bril is voor iedereen gemakkelijk te bedienen. Natuurlijk kunnen er dingen fout gaan. De stroom kan uitvallen bijvoorbeeld, maar dan ligt heel Nederland plat. En natuurlijk moet de orderpicker gemotiveerd zijn om ermee te werken, maar dat geldt altijd.” Voor Green Logistics betekent het gebruik van de smart glass vooral tijdwinst. “In sommige gevallen gaat het zelfs om een tijdwinst van 25 procent. En als je weet hoe laag de marges in de logistiek zijn, betekenend dat heel veel.” De investering in de brillen en de software zijn volgens hem minimaal. Een andere manier om de bedrijfsprocessen efficiënter te maken is een geautomatiseerd orderpicksysteem dat werkt met robots. Ook in deze innovatie is de directeur van Dreen Logistics geïnteresseerd. “Maar dan praat je over een investering van een heel andere orde; dat gaat meer richting een miljoen euro.” Welk systeem het meest efficiënt is, hangt volgens Friederich voor een belangrijk deel af van de producten. Sommige producten zijn volgens hem niet geschikt voor geautomatiseerde orderpicking. “We werken veel voor Amerikaanse klanten die heel kleine spullen hebben. Dan werkt automatische orderpicking niet goed en is zo’n smart glass juist heel handig.” Volgens Bruining zijn smart glasses en geautomatiseerde systemen niet vergelijkbaar. “Een robot vervangt vaak een medewerker op een specifieke positie. Als er geen medewerker is, dan zou een smart glass ook niet relevant zijn. Ik denk dat de keuze meer afhangt van de investering die er mee gemoeid is dat met de voor- en nadelen tussen robots en smart glasses.”

Proces verfijnen

De foutemarges met de smart glass heeft Friederich in de praktijk al kunnen vergelijken. “Het lijkt erop dat de medewerkers met de bril minder fouten maken. Maar om dat echt te kunnen testen, is het nodig de bril in volledige productie te gebruiken.” Friederich acht de kans groot dat hij de smart glass in de nabije toekomst echt gaat aanschaffen voor zijn bedrijf. “We moeten het proces nog verfijnen en de juiste koppelingen maken om de smart glass definitief in te voeren in onze bedrijfsprocessen. Dat moeten we nog even met de mensen van Arox bespreken.” Bruining denkt met zijn werknemers ondertussen na over hoe ze het gebruik van de slimme bril nog verder kunnen optimaliseren. “We willen de smat glass ook gaan gebruiken voor het optimaal stapelen van pallets. De bril projecteert dan op een pallet waar en hoe de dozen geplaatst moeten worden. Zo kunnen in eerste instantie de pallets en in tweede instantie de trucks optimaler beladen worden”, besluit hij.

 

Bron: Logistiek

 

Comments are closed.